Truskawki kiszone z chrzanem;)

19055730_796644163827535_1289305596105960007_o

Nadszedł czas aby otworzyć słoiki z truskawkowymi kiszonkami;) Niestety truskawki zakiszone w maślance odpadły z powodu pleśni. Podejrzewam, że zaważyła tu sklepowa maślanka, choć pachniało ładnie nie nadawało się do spożycia. Po odkręceniu słoików z drugą kiszonką czyli truskawkami z chrzanem miłe zaskoczenie;) Choć pierwszy aromat nie wskazywał na nic dobrego same truskawki wyszły bardzo smaczne. Lecz uprzedzam! To smaki  tylko dla naprawdę otwartych na nowości ludzi;)

_MG_0318

Kisimy truskawki!

  • 500g twardych truskawek
  • kilka liści chrzanu
  • korzeń chrzanu
  • łyżka gorczycy
  • sól niejodowana

Ogólnie kiszenie jest w teorii proste. Wrzucić coś do słoja,zalać wodą z solą i poczekać. Jednak im więcej kiszę tym więcej widzę detali , reakcji i zależności. Fermentacja to ogromnie obszerny temat a eksperymenty z nią, to eksperymenty na żywych organizmach. Efekty bywają różne;)

Do wyparzonych słoików wkładamy truskawki. Im są twardsze i niedojrzałe tym większa szansa, że po ukiszeniu zachowają formę stałą. Miedzy upchnięte ciasno truskawki wkładamy liście i korzeń chrzanu, wsypujemy gorczyce i ewentualnie jakiekolwiek inne suche przyprawy jakie Wam przyjdą do głowy. Posoloną (łyżka na litr) wodę zagotowujemy i po przestudzeniu wlewamy do słoików. Ja swoje potrzymałem 3 dni w cieple po czym na 12 dni poszły do lodówki aby zahamować troszkę fermentacje i zachować konsystencje truskawek. Wyszły idealnie choć to przekąska dla odważnych;)

Co zrobić z takimi truskawkami???

Truskawki smakują kwaśno-słono i zdecydowanie jest to wytrawna przekąska. To co przyszło mi do głowy po ich spróbowaniu to salsa do mięsa. Podążając za pomysłem posiekałem truskawki w kostkę. Zmieszałem je w miseczce z dymką i rzodkiewką a wszystko  skropiłem olejem rzepakowym dobrej jakości. Taką salsę zaserwowałem swojej lubej do steka z antrykotu i młodych ziemniaków i była pozytywnie zaskoczona smakiem kiszonych truskawek. Oczywiście sałatki to nie jedyne co mi przychodzi do głowy z wykorzystaniem tego produktu. Można by je zmiksować i zrobić gładki, kwaśno-słony mus do białej ryby ryby lub wykorzystać je jako kwaśny element w ziemniaczanych sałatkach. Ogranicza Nas tylko Nasza wyobraźnia;)

_MG_0040

Powyżej Stek z Antrykotu, młode ziemniaki i salsa z kiszonej Truskawki;)

Skomentuj

