Ocet truskawkowy – przede wszystkim do sałatek! ;)

_MG_0106.jpg

Oprócz kiszonek w sezonie truskawkowym nastawiłem również ocet. Dziś nastąpiła pierwsza próba ów specyfiku i od razu Wam muszę napisać –  przysłowiowa „PETARDA” !!!:) Octy sklepowe niech chowają się za krzaki a każdy kto octowych smaków nie lubił po spróbowaniu tego domowego wyrobu, zmieni zdanie!

Ocet truskawkowo – miętowy

Są dwie drogi do zrobienia octu, łatwa i trudna. Powinienem w zasadzie napisać taka która wyjdzie zawsze i taka która lubi się skomplikować. Ja swój ocet zrobiłem drogą trudniejszą, poprzez fermentację ale podam Wam oba sposoby:

Ocet 1

  • Truskawki świeże, nie obite jędrne
  • woda
  • cukier lub miód
  • listki mięty, ja użyłem dziko rosnącej mięty nadwodnej

Truskawki myjemy i rozdrabniamy. Zalewamy je przegotowaną wodą z cukrem ( 3 łyżki na litr lub miodu. Pamiętajmy aby naczynie w którym je umieścimy było wcześniej wyparzone. Przykrywamy gazą lub ręcznikiem papierowym i czekamy;) Ocet lubi ciepło więc ja swój zostawiłem po prostu w kuchni.  Do swojej sałatki ulałem trochę octu już po niespełna miesiącu jednak taki wywar może fermentować nawet miesiące dwa. Kiedy ocet się całkiem uspokoi wystarczy przecedzić go i przelać do wyparzonych buteleczek.

Ocet 2

  • 500g truskawek
  • 500ml octu winnego dobrej jakości
  • listki mięty

Ten przepis zaczynamy podobnie, umyte truskawki zalewamy zagotowanym i wystudzonym octem. Dodajemy listki mięty i zostawiamy go w spokoju na 10-14 dni w ciepłym miejscu. Kiedy ocet nasiąknie smakiem, przecedzamy go. Pamiętajmy nie kupujmy tanich i sztucznych octów, prawdziwy ocet winny kosztuje więcej niż 10 zł!

 

Co z tym octem robić? 

Sałatki, marynaty, sosy do mięs, desery. Opcji mamy mnóstwo. Takie domowe octy tak jak wspominałem są delikatne i znajdują wiele zastosowań. Na zdjęciach prezentuje sałatkę z kozim serem, truskawką i sosem zrobionym z tego octu i miodu rózanego który przywiozłem z Bułgarii. Prawdziwe delikatne, letnie smaki;)

_MG_0096.jpg

Sos do sałatki ze zdjęcia:

  • łyżka musztardy gorczycowej
  • 2 łyzki octu truskawkowego
  • łyżka miodu różanego, może być różana konfitura
  • 100ml oliwy z oliwek
  • szczypta soli

 

 

 

Skomentuj

